utorak, 29.04.2008.

Ministar Primorac „u ništa“ ;-)

Eee, zakaza je Zvone Radikalni! Zakaza skroz! U ključnom trenutku (locirao bih ga negdje u subotu ujutro!) kad je tribalo reć: „Ajmo maturanti“ i pružiti im podršku u njihovom prosvjedu (a istovremeno im činiti i malo marketinga ;-) ja sam zatrokirao. Neee, nije mi mozak bio u blokadi, ali sam se, ponešto skeptičan prema tom prosvjedu za koji sam jedini internetski trag našao u komentaru na svom blogu, okrenuo detaljnoj (čitaj 7 stranica ;-) razradi problematike prijemnih ispita.

A prosvjedi su bogme bili!

I, čak štoviše, može ih se okarakterizirati kao VRLO USPJEŠNE! Jer biti prva vijest u Dnevniku Cara Šprajca je definitivno uspjeh ;-) pa stoga i ne čudi da je ministar osobno došao „gasiti vatru“.

Kako ju je ugasio ? Recimo to ovako, na prvi pogled je ministar Primorac imao prilično dobar nastup :-). Smireno, koncizno i koherentno je odgovarao na pitanja Cara Šprajca, a pokušaji Šprajcovih „provokacija“ (ali sve unutar regula!) nisu polučili "uspjeha".

Ipak, to je bilo samo na prvi pogled!

Jer, iz svakog odgovora ministra Primorca je proizlazila neskrivena želja da makne odgovornost za debakl što dalje od sebe! „Naći ću odgovorne!“, „u realizaciji državne mature radi pet šest agencija koje nisu povezane s Ministarstvom“ i slično ...

Eh ti političari ...

Kad je tribalo na televiziji hvaliti se kako „snažno“ idemo u društvo znanja s uvođenjem državne mature, onda je bilo ja, ja, ja ... Sad kad je stvar pukla, onda su drugi krivi. A krivi jesu, i to ponajviše zbog kristalno jasno demonstrirane organizacijske nesposobnosti!

Uvođenje državne mature, tu se posve slažem s ministrom, doista jest conditio sine qua non bilo kakvog pomaka na putu ka društvu znanja - to je svakome s dvije čiste u glavi posve jasno. Mogućnost uspoređivanja rezultata standardiziranih testova među različitim školama diljem Hrvatske je polazišna točka za identificiranje onih škola koje u svom nastavnom procesu imaju problema i poteškoća a što predstavlja osnovu za poduzimanje akcije za rješavanje tih problema!

If you can't measure it, you can't manage it!!!

Da bi se efektivno upravljalo, nužno mora postojati i način „mjerenja“ – stara menadžerska maksima je primjenjiva i u ovom slučaju.

Ali, najprije treba razbiti iluzije svima onima koji misle (i/ili to javno govore) kako će uvođenje državne mature automatski, kao čarobnim štapićem, riješiti sve probleme hrvatskog obrazovanja. To su teške zablude koje političari vješto plasiraju u dnevnopolitičku svrhu osobne promocije!

Jer, kao što sam već rekao, uvođenje državne mature je tek prvi (I TO NAJLAKŠI!) korak ka poboljšanju hrvatskog obrazovanja! KAKO popraviti situaciju u školama koje ispadnu loše (ili katastrofalne!) je pravo pitanje.

A ekipa je uspjela i taj najlakši korak zasra... :-)

Kako? I koliko? Pustiti ću same maturante da pričaju (odabrao sam 60 % zamjerki koje su mi se činile najrelevantnije):

Priča o nacionalnim ispitima i maturi pocčela je prije tri godine i još se ništa ne zna za sigurno. Naša budućnost ovisi o tome, a do kraja trećeg razreda nemamo pojma što bismo zapravo trebali znati i na koji način učiti. Pravilnik je trebao biti donesen prije našega upisa u prvi razred kako bismo od početka znali što očekivati.

Izbor jednoga ili dva predmeta je apsurdan jer u potpunosti onemogućava šire mogućnosti za daljnji upis na fakultet. Osobi koja želi probati upisati FER i Filozofski to je onemogućeno jer je očito da ti fakulteti neće tražiti ni približno iste predmete.

Probna matura ove godine uopc'e nema smisla jer mi i dalje nismo dobili nikakvu informaciju o tome koji fakulteti traže koje predmete tako da do same mature nećemo znati kako izgleda ispit iz tih predmeta.

Centar za vanjsko vrednovanje se ponaša kao da nema veze sa školstvom pa su tako ove godine državna natjecanja iz hrvatskog i eko-kviz bili u vrijeme pisanja eseja koji, usput, nose 50, odnosno 60% testa.

Uopće nismo sigurni da će fakulteti priznavati državnu maturu. Po svemu sudeći, ostat će kod prijamnih jer na tome zarađuju i nemaju namjeru od toga odustati.

Ne znamo što je obavezno gradivo, nemamo određene iste udžbenike, katalog znanja obećan u prvom razredu još nismo dobili.

Pošto ne živimo u Zagrebu, povratne informacije nikada ne dobijemo na vrijeme jer se prvo ispravljaju svi testovi iz Zagreba. Što nam vrijede rezultati koje dobijemo u 9. mjesecu ako su nam prijamni prošli u 7?

Uopće nije usklađen program svih gimnazija u Hrvatskoj:neke rade po sistemu dvojezične nastave, neke imaju dodatne vježbe iz prirodnih predmeta i sl., dok neke ostaju na šturom obrađivanju gradiva. Po kojem sistemu mi svi možemo pisati iste testove kad radimo u toliko razlicitim uvjetima?

Informacije cure. Učenici iz nekih škola su vrlo približno znali kako će izgledati testovi u prvom razredu i kakva će biti tema eseja u trećem razredu.

Sustav po kojemu gimnazijalci i učenici iz tehničkih i strukovnih škola nakon položene državne mature imaju istu priliku za upis na bilo koji fakultet (ako uzmemo da će fakulteti priznavati maturu kao jedino mjerilo za upis) nije pravedan, programi nisu jednaki.

Ako je i „samo“ 50% ovih tvrdnji točno, mislim da je evidentno da se ovdje radi o organizacijskom neuspjehu kolosalnih razmjera (pogledajte ovdje i ovdje za malo više detalja - a kad sam već tu, ukazati ću i na jednu pogrešku - Evropska Unija naime, s uvođenjem državne mature nema ama baš nikakve veze tako da su to naši srednjoškolci malo omašili ;-)!

HALOOOOOO!!!

Ne postoji katalog znanja. Različiti školski programi a isti zadaci na ispitu. Kašnjenje rezultata da budu nakon prijemnih (ovo mi je najteže povjerovati!). Trpanje gimnazija i strukovnh škola u isti koš.

Mamma mia ...

Obavezno ću pratiti kako će se razvijati ova priča, ali čim je ministar na Šprajcove optužbe da je tu bilo organizacijskih propusta uspio preko svojih usta prevaliti „DIJELOM STE U PRAVU“ (kad smo to zadnji put čuli od nekog ministra!?), onda se ne bih začudio da su i svi gore pobrojani grijesi točni.

Ali, nije to ono što je zatitralo Zvonu Radikalnoga :-)))). Moj fokus je oduvijek više bio na visokom obrazovanju i s problemima srednjoškolskog obrazovanja nisam dubinski upoznat. Ono što je mene osobno zatitralo je par tvrdnji koje je ministar iznio, NAKON što se obradilo problem državne mature.

Kad je ministar počeo „ali, dopustite da još kažem“ ... i onda skrenuo u POPULIZAM najgore vrste. „U ništa“, što bi rekli alkari, a odatle i naslov ovog posta.

Jer, kako kaže ministar (citat otprilike po sjećanju – značenje je posve očuvano): „Moram demantirati neke informacije koje su se pojavile po blogovima o ograničavanju upisnih kvota i plaćanju diplomskog (M.Sc. op Z.R.) dijela studija. Da budem jasan, NEĆE biti smanjivanja upisnih kvota i NEĆE biti plaćanja diplomskog dijela studija. Za vrijeme ove Vlade je POVEĆAN broj studenata za 5.000 ...“

MA NIJE VALJDA DA MINISTAR PRIMORAC ČITA BLOG ZVONE RADIKALNOG!!!

Koja brzinska reakcija! Ja objavio post rano jutros (pisao sam ga u frenetičnom ritmu preko vikenda i zadnje paragrafe dovršio u ponedjeljak ujutro), a ministar je navečer već „informiran“ :-))))) Hm, možda su se i na nekim drugim „blogovima“ pojavile takve spekulacije, ali prilično sam uvjeren da je moj prethodni post o prijemnim ispitima i njihovom značenju za fakultet (konkretno FER) „izvor“ na koji se referencira ministar Primorac :-).

Al' sam malac kapitalac :-))))

A što sam ja u tom postu napisao? Za one kojima se ne da čitati tih sedam stranica teksta, stvar se može sažeti vrlo kratko: uz ograničene resurse, ne može se istovremeno imati I masovnost I kvaliteta! Doista, kad pogledam ovu rečenicu pitam se što sam ja to raspisivao na sedam stranica ;-)

Ali, ministar je u svojoj reakciji ipak malo pretjerao. U stvari, bilo bi preciznije reći da je iskoristio priliku da POPULISTIČKI POENTIRA otprilike s ovakvim rezoniranjem: „Ma je znam, malo smo zeznuli državnu maturu, ali evo, dat ćemo vam besplatan studij na diplomskom studiju a i upisne kvote će ići samo gore“.

Kao, evo nešto „radimo“ ...

O problemu plaćanja diplomskog dijela studija sam pisao u začecima ovog bloga u postu „(Pre)baci drugom vrući krumpir“ od 2.lipnja 2006. Baš mi je bija gušt pročitati taj stari post. A posebno zadovoljstvo nalazim u tome da je taj vrući krumpir na kraju opet dospio u krilo ministru Primorcu (ne da mislim da bi se SDP-ovski „ekvivalent“ u cijeloj priči nešto bolje snašao. Pero Lučin možda da, ali ovi ostali zero points :-)

O činjenici da ova država naprosto NEMA NOVACA da financira obrazovanje u onom obimu koji današnje globalizirano tržište traži sam pisao n puta na ovom blogu (linkovi su s desne strane, kategorija Obrazovanje pa navalite, ali samo ako imate vrimena ;-)

Pa da se ne ponavljam, ovdje ću primjeniti malo drugačiji pristup i dati riječ svojim čitateljim/komentatorima. Jer, sve što masovnost čini za kvalitetu studija je vrlo lijepo sažeo, izgleda soon to be bivši, kolega Mental:
Prof. Srbljić je na jednom predavanju bio iznijeo podatak da bi se FER mogao eventualno naći u prvih 1000 fakulteta IT industrije, tako da 500 možemo zaboraviti :) (ako prof. Srbljić, koji svoje studente i suradnike šalje u Google da tamo beru nagrade tako kaže – onda tu više nema diskusije! op.Z.R.)

Drugo, FER već sad ima užasno male standarde te bi bilo kakvo povećanje kvota uništilo FER u potpunosti. Možda će ti se ovo činiti nevjerojatno, ali ogroman je broj studenata koji na 2. godini nastupaju sa stavom "jel mi može netko isprogramirati ovaj labos, jer ja i nisam neki programer" na RAČUNARSTVU! Kad se tako nešto dešava u prijestolnici hrvatske IT industrije, onda se stvarno trebamo zapitati.

Je, čini mi se nevjerojatno, ali uskoro će Zvone malo probrowsati po bazama od AhyCo-a gdje su studenti predavali svoje zadaće iz PIPIja i ASPa i potražiti koliko ima prepisanih rješenja :-). Inicijalni rezultati govore da će ... biti zanimljivo ;-)

A što se tiče plaćanja M.Sc. dijela studija, osloniti ću se na pouzdanog sagittariusa:
Ono što mladci ne kuže je "besplatni" studij za njih principijelno najpogubnija varijanta. Prvo, kad netko plati vani npr. 80000$ studij ( lupam napamet ), onda je svima jasno koja je doljnja granica plaće koju će mu netko ponuditi. Nikom ne bi palo na pamet da takvoj osobi ponudi plaću od npr. 3500Kn. Drugo, ako se studij plaća, svaka muljaža sa prijemnima postaje bespredmetna, ljudi se u pravilu baš i ne zajebavaju sa svojim novcima. Za nadarene koji si to ne mogu priuštiti postoje stipendije, pa ko voli nek izvoli...:))))))))))))

Riječ da bih dodao (je, znam, nekad stvarno previše dužim svoje postove, a vidi ova dva malca ;-).

Što će bit s državnom maturom? Ove godine, piši kući propalo je. Jedna izvrsna ideja, čija je provedba doista nužna ukoliko želimo postati famozno društvo znanja je tako „prolongirana“ a istovremeno i kao ideja „korumpirana“. Jer, hoće li se maturanti buniti i dogodine? Ma kladim se da hoće u što god hoćete (može i u kovanice i stiropor :-)

A imam i završnu poruka za one koji su danas prosvjedovali ne zato da rade rusvaj i pokažu kako su „moćni“ već zato jer su zabrinuti što ih čeka u budućnosti ...

Tri magične riječi - UČITI, UČITI i samo UČITI!



Sto mu debeljuškastih praščića, pa to živ čovjek ne bi vjerovao - Ministarstvo obrazovanja za prosvjede optužilo SDP !!!

- 00:13 - Komentari (20) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>