srijeda, 09.05.2007.

HNS predstavio svoj izborni program

Falin te Bože, više je bilo i vrime party.
Ljubo Jurčić i SDP su otvorili sezonu i bili (zasluženo) u centru pozornosti, ali nije to to dok i ostali igrači ne otkriju svoje karte. Kako su ih HNS-ovci otkrili Zvone Radikalni nije osobno svjedočio neki dan u Lisinskom ali, courtesy of, Večernji list i Poslovni dnevnik online, neke informacije sam doznao.
S obzirom na moju (samoproglašenu smokin) ulogu „internetskog ministra (visokog) obrazovanja u sjeni“, odmah mi je za oko zapelo sljedeće:

Rekao je da samo s visokoobrazovanom radnom snagom možemo biti lider na ovom prostoru. Jedini dugoročni put održivog razvoja, koji može generirati rast BDP-a od 8 posto kako bi naša država mogla biti i socijalna, nalazi se u fokusiranju na razvoj uslužnih industrija u kojima znanje stvara najveći dio dodane vrijednosti, rekao je Čačić.

Obrazovanje je temelj, početak i kraj HNS-ova programa, obrazovanje je i pretpostavka konkurentnosti gospodarstva, a i samo po sebi je prvorazredna gospodarska grana pa i izvozni proizvod, naglasio je.

"Naš cilj u ovom mandatu je stvoriti uvjete za 50-postotno povećanje broja studenata, a naš ukupni cilj je sa 16 posto, koliko danas više i visokoobrazovana radna snaga sudjeluje u hrvatskome gospodarstvu, doći do europskih 30 posto", rekao je Čačić. Istaknuo je da je nužno "prepoznati obrazovanje kao gospodarsku granu, ali ne ne razini političke priče, već kao dugoročni projekt".
Riječ da bih rek'o !!!

Ali, da malo živnem diskusiju, i svedem ispraznu stratešku priču na ključno političko pitanje, pitam (se) sljedeće:

IMA LI RADIMIR ČAČIĆ MUDA ZA PROGURATI POVEĆANJE ŠKOLARINA NA HRVATSKIM FAKULTETIMA ???!!!

(i usput rasturiti okoštalu strukturu akademske zajednice u Hrvatskoj).

Ili, preciznije, ima li Radimir Čačić političke hrabrosti za stavljanje pitanja školarina u fokus svake diskusije o visokom obrazovanju ?

Tu se otvara gadan fault-line prema SDPu koji je sljedeći ljevičarske i populističke instinkte apriori odbacio svaku diskusiju o školarinama sa stavom da obrazovanje mora biti besplatno.
Fine by me, ali mi nismo Švedska !!! Visoko obrazovanje košta i koštati će sve više. Da sam ja kojim slučajem premijer thumbup, sutra bih ukinuo sve subvencije za brodogradilišta i poljoprivredu i tako ušteđene novce uložio u poboljšanje obrazovanja u Hrvatskoj. I obrazovanje bi bilo besplatno (ali, da se razumijemo, ne bih ja akademicima i profesorima te pare samo tako dao – a jok, malac – tribalo bi ih pošteno zaraditi !!!).
Da prafraziram cara Livakovića :“Bi majke mi“ :bang.
Ali zato (možda baš zato) Zvone Radikalni nikad neće biti premijer smokin.

A SDPove bajke o rješavanju problema hrvatskog visokog obrazovanja povećanjem proračuna za obrazovanje za 50 % kroz četiri godine će ostati samo bajke. Jer, ako išta vjerujem, onda vjerujem da ovoj državi treba stezanje remena. A u takvoj situaciji, čak i ukoliko se ostvare prognoze o bržem ekonomskom rastu (a koji će upravo ovisiti o smanjenju poreza i davanja i općenito uloge države u BDPu !!!) neće biti novca „na bacanje“.
A poljoprivreda i brodogradilišta će i dalje dobivati svoj dio.
I biti će sve manje obiteljskog srebra za prodaju.

A visoko obrazovanje će nam ostati tamo gdje je danas. Pod-financirano, s nemotiviranom i (zbog uvođenja Bolonjskog procesa vrlo skoro) preopterećenom radnom snagom te nemotiviranim studentima. Čast svim izuzecima koji sve te nedostatke nadoknađuju osobnim entuzijazmom. Ali, na tome se ne može graditi budućnost, i take it on my word, prije ili kasnije će naletjeti na „zid“ koji će im, kako da to kažem, „promijeniti perspektivu“ no.

...

E da.

...

Kako se stvari brzo mijenjaju.

Gornje retke sam, u grozničavom uzbuđenju (i iščekivanju kako će se cijela stvar razvijati), pisao rano popodne. Nisam mogao dovršiti zbog drugih obaveza a ostao je važan dio – napisati zašto bi školarine riješile neke od problema visokog obrazovanja.

Pa sam mislio pisati o tome kako bi se njhovim uvođenjem riješio problem „zgubidana“ na fakultetima koji samo troše edukacijske resurse, a za nikakvu (ili marginalno malu) društvenu korist (vidi kod Antiglobalizma za radikalan osvrt).
Pa sam mislio pisati o tome kako bi uvođenje školarina potaknulo i reorganizaciju financiranja fakulteta s ciljem njihovog boljeg „odziva“ na potrebe tržišta rada.
Pa sam mislio pisati i o mogućnosti da ta reorganizacija konačno dovede do ukidanja 100-postotnog egalitarizma koji vlada na našim fakultetima (molim lijepo – ima li među čitateljima itko tko misli da su svi njegovi profesori na fakultetu bili po kvaliteti svog rada ama baš u lipu jednako dobri).
Pa sam mislio pisati o tome kako bi činjenica da plaćaju studij studentima dala značajno više argumenata u raspravi s upravama fakulteta o tome kako treba izgledati studij, da ne govorimo o value for money koji oni danas dobivaju.

Sve sam to mislio detaljno razglabati.

Ali sam odustao. Zato jer sam u međuvremenu pogledao Poslovni dnevnik (btw. čestitke uređivačkoj ekipi na 500-toj emisiji – iako je rijetko, gotovo uvijek slučajno, uhvatim, uvijek ju je zanimljivo pogledati).

A ono što me je dotuklo je prilog s HNS-ovog predstavljanja svog programa u kojem se eksplicite navodi kao cilj besplatno obrazovanje. I još se naglašava Čačićeva izjava kako u Varaždinskoj županiji svi studiraju besplatno. I da ako se može tako u Varaždinskoj županiji, da onda može tako i u cijeloj Hrvatskoj.

Dakle, iako smo se Vesna Pusić i ja "dogovorili " izgleda da je HNS odlučio preuzeti SDPovu populističku retoriku i da usprkos podvučenim dijelovima citata na početku ovog posta HNS nema političke vizije/hrabrosti/volje da obrazovanje (pogotovo visoko obrazovanje) doista počne promatrati na drugačiji način.

I za kraj ću samo citirati svog dragog frenda K.
Nemoj precijeniti njegovo znanje kako akademska zajednica funkcionira i koji su problemi. Kao što vidiš nema provedbenog plana, što strategiju zapravo čini neupotrebljivom

Šteta.

A baš sam se bio zanio ...

UPDATE: ovaj post je paralelno objavljen i na pollitika.com gdje se razvila pozamašna diskusija s 60-ak komentara pa koga zanima ...
dodatna zanimljivost je da su HNS-ovci ustvrdili da sam ponešto krivo shvatijo ;-). Ipak, još uvijek nisam čuo Čačića da glasno i jasno kaže da je ZA školarine, pa ćemo sve ovo pospremiti u kategoriju developing ...

- 00:11 - Komentari (8) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>